با نسل جدید  گفتگو کنیم  

 در هفته‌های اخیر و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها با اعتراضات دانشجویی در برخی دانشگاه‌های کشور روبرو بوده‌ایم. نسل دانشجویی که پس از دو سال کرونا پا به دانشگاه گذاشته است.

با نسل جدید  گفتگو کنیم  

در هفته‌های اخیر و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها با اعتراضات دانشجویی در برخی دانشگاه‌های کشور روبرو بوده‌ایم. نسل دانشجویی که پس از دو سال کرونا پا به دانشگاه گذاشته است. دانشجویانی که در دو سال گذشته بیشتر با فضای مجازی خو گرفته‌اند و به خاطر استفاده گسترده از فضای اینترنت و دیجیتال به نسل Z معروف شده‌اند.
وجه تمایز این نسل با نسل‌های پیش از خود این است که هیچ‌گاه دنیای بدون ابزارهای دیجیتال را تجربه نکرده و اگر بخواهیم ویژگی‌های این نسل را بشناسیم باید از زیست دیجیتال او بیشتر بدانیم.
نسل جدیدی که از آموزش تا خرید، از دوستی‌ها و ارتباطات و تمام فعالیت‌های روزمره خودش را در بستر اینترنت انجام داده حالا پا به عرصه دانشگاه گذاشته است و مطالبات جدیدی دارد که باید به آن پاسخ داده شود. سؤالاتی در ذهن دارد که به دنبال جواب آن‌هاست.
شاید مهم‌ترین کاری که در این زمان باید انجام داد گفتگو با این قشر از جامعه است.طبق تئوری عقلانیت ارتباطی «یورگن هابرماس»، جامعه‌ای که به دنبال ثبات و پیشرفت است و می‌خواهد اختلافات خود را مدیریت کند، باید گفت‌وگو داشته باشد و به تفاهم برسد. دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها، نوجوان‌ها و جوان‌هایی منطقی هستند و مقابل حقیقت خلع سلاح می‌شوند. بیان حقیقت و روشن شدن مسائل و اختلافات نیز تنها از راه گفتگو امکان‌پذیر است آن‌هم نه گفتگو با نگاهی از بالا به پایین.
دانشجویان امروز مطالبه‌گرتر از پیش شده‌اند، اما دانشجویی که در فضای مجازی رشد کرده، تاب و تحمل کمتری دارد پس باید از یک‌سو بدانیم که با اندیشه سنتی که از دنیای جوان امروز به دور است نمی‌توانیم به آن پاسخی درخور بدهیم که چالش گفتگو با این نسل ازاینجا شکل می‌گیرد.
از سوی دیگر هم دانشجویان باید مطالباتشان را در فضایی درست و شفاف بیان کنند و در شنیدن پاسخ تاب‌آوری داشته باشند. اگر بخواهیم در جامعه فرهنگ گفت‌وگو را نهادینه کنیم، باید فضایی آکنده از امنیت اجتماعی و روانی و همراه با شورونشاط مهیا کنیم.
فرهنگی که باید از کودکی و در دل خانواده و مدارس ایجاد شود و تمامی اعضای جامعه بتوانند به‌درستی نظرات یکدیگر را بشنوند و باهم گفتگو کنند.
آن‌وقت در این جامعه فرزند سؤالات و ابهاماتش را مطرح می‌کند و پاسخ دریافت می‌کند و زمانی که کودک، نوجوان یا جوان ما پاسخ ابهامات خودش را یافت تاب‌آوری‌اش بالا می رود. آنگاه در جامعه ارتباط و درک متقابل شکل می‌گیرد و بدین ترتیب زمینه رشد نسل جدید که آینده‌سازان این مرزوبوم هستند فراهم می‌شود

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار